Om meer eenheid te brengen in wat kinderen op de basisschool moeten leren zijn er voor de diverse vakken landelijk kerndoelen afgesproken. Wat in die kerndoelen staat omschreven, geeft de richting aan waarin basisscholen dienen te werken. Elke basisschool in Nederland (ook elke Montessorischool) moet voldoen aan die landelijk vastgestelde kerndoelen. Echter, het moment en de manier waarop verschillen. Wij streven ernaar de kinderen mee te geven wat er in die kerndoelen omschreven staat. We werken ook aan de referentieniveaus Taal en Rekenen, deze zijn aan de nieuwe kerndoelen gekoppeld. Ouders die meer willen weten over de inhoud van deze kerndoelen, kunnen informatie opvragen.
In elke groep bevinden zich iPads en Chromebooks. Hierop staan verschillende (Montessori-) apps gekoppeld aan de specifieke bouw (onderbouw-middenbouw-bovenbouw). We leren kinderen (actief) kritisch en bewust om te gaan met sociale media. Kinderen kunnen zelfstandig werken met de iPad en Chromebook. Het is een middel om kennis te automatiseren op alle vakgebieden en informatie te zoeken rondom kosmische thema’s. Ook mediawijsheid krijgt nogmaals een plek door het gebruik van de iPad/Chromebook. Kinderen leren als groep berichten op Facebook (/Montessori-kindcentrum-de-Plotter) of Instagram te plaatsen (@ mkcdeplotter).
Nederlands, taal/lezen
Er worden drie hoofdaspecten onderscheiden bij de kerndoelen
Nederlands:
- Mondeling taalonderwijs
- Schriftelijk taalonderwijs
- Taalbeschouwing, waaronder strategieën
Ons kindcentrum beschikt daarbij over een bibliotheek. Het taalbeleidsplan, ter inzage in ons kindcentrum, biedt een uitgebreid inzicht in ons taalonderwijs en onze doelen en ambities.
Materialen onderbouw
- Montessorimateriaal / aanvullend materiaal
- Diverse apps op de iPad
- Baspraatplaten
- Taalvorming / woordenschat ontwikkeling vindt plaats door het werken met thema’s in de onderbouw vanuit ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) en Vroeg enVoorschoolse Educatie
- Betekenisvolle hoeken
- Schrijfdans
- werkmap: Begrijpend luisteren en woordenschat (CPS)
Materialen middenbouw/bovenbouw
• Taal: doen! • Taalzee • Montessorimateriaal (taalsymbolen, taaldozen, pijlenmateriaal, letterdozen) • Spelling: Spelling PP en werkwoordspelling • Slimme taal (voor excellente kinderen) • Methodiek aanvankelijk lezen • Schrijfmethode: Handschrift • Begrijpend lezen: rijke teksten gekoppeld aan KOO en Nieuwsbegrip XL • Woordenschat gekoppeld aan Nieuwsbegrip XL en aan Koo • Ralfi lezen (bovenbouw) • Connect lezen (middenbouw) • Mondelinge taal: Taal doen! en kosmisch • Presentaties (spreekbeurt, werkstuk, verslag, voorstellingen) • Diverse apps op de iPad • Accadin • LIST project • Ouderen lezen voor t.b.v. leesplezier
Remediërende materialen voor verdieping & verrijking
We proberen elk kind datgene op kennis-, motorisch- en sociaalemotioneel gebied te ‘leren’ wat voor elk kind haalbaar is. Dat betekent dat het soms nodig is om specifieke materialen in te zetten voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Deze materialen kunnen worden aangeboden als verdieping en/of verrijking of als remediërend materiaal. Een aantal materialen hebben we aangeschaft omdat ze veelvuldig worden gebruikt. In bepaalde gevallen lenen we de materialen van de orthotheek.
• Vooruit (voor excellente kinderen) + taken van verschillende methodes
• Diverse apps op de iPad
• Bouw
• Kien
• Acadin
Wij werken met een dyslexieprotocol voor de groepen 1 t/m 8. Dit dyslexieprotocol, ter inzage in het Montessori kindcentrum, passen we elk jaar aan de nieuwste ontwikkelingen aan. Begeleiding van NT2 kinderen/taalzwakke kinderen vindt zoveel mogelijk plaats binnen de eigen groep.
Engelse taal en andere vreemde talen
Wij hebben als team scholing gevolgd vanuit Earlybird. Deze scholing hebben we voor komend jaar even stilgelegd vanwege andere prioriteiten, we staan echter niet stil in onze ontwikkeling. Jonge kinderen durven fouten te maken, hebben minder spreekangst en door eerder te starten krijgen de kinderen meer tijd om de taal te oefenen. Daarnaast draagt het beheersen van meerdere talen bij aan wereldburgerschap. Het bevordert sociaal initiatief en intercultureel begrip. Dit maakt dat wij Engels vanaf de start op de basisschool onderdeel van de week laten zijn, van groep 1 t/m groep 8. Bij elk thema kijken we weer naar ons aanbod.
Methoden en materialen
• CLIL lessen / Exploring Engels kast
• Engelse boeken
• Engelse liedjes en/of filmpjes over het thema
• Kwartetspellen Engels
• Kwartetspellen Frans en Spaans (voor excellente kinderen)
Rekenen/Wiskunde
In de middenbouw en bovenbouw heeft het werken met “ik wil rekenen” een duidelijke ontwikkeling doorgemaakt. Hier gaan we het komend schooljaar mee verder om nieuwe inzichten te borgen.
Methoden en materialen
- Montessorimaterialen
- Kast: ik wil rekenen
- Rekentuin, oefensoftware voor het automatiseren van de 4 basisprincipes rekenen.
- Kien (voor excellente kinderen van groep 4 t/m 7)
- Maatwerk rekenen (alle series, ook digitaal, voor remediëren,verdiepen en verrijken)
- Rekenkabinet onderbouw
- Accadin
Wereldoriëntatie/Techniek/Gezond gedrag/Kosmisch onderwijs/Digitale geletterdheid/Programmeren
In groep 1 en 2 wordt hoofdzakelijk thematisch gewerkt. Uitgangspunt daarbij is de eigen belevingswereld, de ervaring en de waarnemingen die bij voorkeur niet uitsluitend kijken betekenen maar ook voelen, tillen, ruiken, bewegen, aanraken, betasten, luisteren. De kinderen leren stap voor stap de wereld om zich heen kennen en kunnen relaties leggen met ruimte en tijd, met menselijk gedrag, met de natuur en het natuurkundig gebeuren en met de kijk van het kind op zichzelf, bij het leren zien van oorzaak en gevolg en bij het veroveren van taal als communicatiemiddel. We gebruiken zoveel mogelijk echt materiaal dat we onder andere op aandachttafels aanbieden. In de midden- en bovenbouw geven we ook op ‘kosmische wijze’ wereldoriëntatie. Dat betekent dat we de leerstof in samenhang met andere kennisgebieden en thematisch aanbieden. Centraal staan de vragen: wat weten we al en wat willen wij nog weten? Samen met kinderen stellen wij onderzoeks-/ leervragen op.
Als team zorgen wij ervoor dat de stof die behandeld moet worden vanuit de kerndoelen wordt aangeboden. Materialen voor kinderen zijn ontwikkeld door leerkrachten en landelijke Montessoriwerkgroepen. Tevens werken kinderen in kleine groepjes met een robot en leren daarmee programmeren. Ook worden belangstellingstafels ingericht. Naast informatieve boeken en internet worden er ook beeldmaterialen gehanteerd. Het activboard en de iPad zijn hierbij handige hulpmiddelen en in alle groepen aanwezig. Het programmeren heeft ook een plek gekregen binnen ons onderwijs. De onderwijsassistent geeft les in kleine groepjes over het programmeren met diverse middelen. Programmeren is vooruitdenken en daardoor handig vanuit verschillende facetten. Kinderen werken in de middenbouw en bovenbouw met een routekaart. Door middel van deze routekaart leren zij zelfstandig een antwoord op hun leer-onderzoeksvraag te vinden.
Methoden en materialen
- Huisje boompje beestje
- Nieuws uit de natuur
- Koekeloere
- Materialen die voortkomen uit de testschool Natuur en Techniek
- Diverse apps op de iPad
- In de onderbouw: Cubetto
- In de middenbouw: Osmo Coding, Bbot
- In de bovenbouw: Mbot en Scratch, lego robots
- 3D printer
- In de toekomst gaan wij ook op zoek naar middelen voor de onderbouw.
- Klokhuis Yurls
- De tien tijdvakken
- Accadin
Aanvullende materialen voor excellente kinderen:
- 3D-Brick (onderbouw)
- Castle Logics (onderbouw)
- (Digitale) spellen: Earth Game, Pentago,
- Rush hour, Kapla (onderbouw)
- Dierenrijk (midden- en bovenbouw)
Bij de wereldoriëntatievakken worden de kinderen wegwijs gemaakt in het systeem van onze mediatheek. Vanaf groep 3/4 maken de kinderen werkstuk-ken over onderwerpen van uiteenlopende aard. De basisinformatie wordt gezocht in onze eigen mediatheek. Deze werkstukken worden besproken, waarbij in de bovenbouw vaardigheden ontwikkeld worden als het maken van een samenvatting, een mindmap, prezie’s, trailers, folders en PowerPoint-presentaties.
De ict-er geeft workshops aan kinderen uit de bovenbouw met o.a. bovengenoemde presentatiemiddelen zodat deze kinderen in de klas weer hun kennis kunnen inzetten en aan andere kinderen kunnen laten zien hoe een programma werkt. Bovenbouwkinderen geven lesjes aan de onderbouw. Leren van elkaar.
Bevordering burgerschap en sociale integratie
Burgerschapsontwikkeling en Montessorionderwijs en -opvang sluiten naadloos op elkaar aan, gezien de gemeenschappelijke doelen die beide nastreven.
Montessori’s ideale burger heeft kennis van de maatschappij, haar waarden en deugden en gebruikt deze kennis om in vrijheid en met zin voor verantwoordelijkheid zelf te denken en te handelen.
“Vrijheid, gelijkheid en solidariteit.... Het zijn de basiswaarden van de democratische ‘infrastructuur’, op basis waarvan het mogelijk wordt om een pluraliteit aan levensvisies en overtuiging naast elkaar te laten bestaan.” (Biesta, 2021)
Maar wij gaan verder dan dat. Centraal zal staan de vraag die wij onszelf stellen en ook aan onze kinderen; Is dat wat ik voor mijzelf wil ook van belang voor de groep?
Wij willen uitstijgen boven deelbelang en gaan naar het algemeen belang.
Leren bereiken van consensus, zoeken naar het gezamenlijke belang.
Montessori kindcentrum de Plotter en burgerschap
Vrijheid in gebondenheid, vrijheid in verbondenheid
Onze Missie op burgerschapsonderwijs
In Montessori’s streven naar een vreedzame en harmonieuze samenleving vormt burgerschapsonderwijs een belangrijk fundament. Op basis van de bronnen van Maria Montessori lijkt het montessorionderwijs te streven naar 1 duidelijk doel: door kinderen de ruimte te geven in zelfstandigheid en vrijheid op te groeien.
Ze toe te rusten met kennis en vaardigheden en hun verantwoordelijkheidsbesef actief te ontwikkelen, zullen zij evenwichtige persoonlijkheden kunnen worden die in staat zijn om zelf de toekomstige maatschappij, vorm te geven. Deze toekomstige maatschappij is beter, socialer, vrediger en harmonieuzer dan de maatschappij zoals die nu is. Het is Montessori’s stellige overtuiging dat een betere wereld begint bij de opvoeding van de kinderen.
Kinderen groeien op in vrijheid en verbondenheid.
Waarom burgerschapsonderwijs?
Wij vinden als kindcentrum burgerschapsonderwijs belangrijk, omdat kinderen kennismaken met hoe onze maatschappij werkt en kinderen de mogelijkheid krijgen de maatschappij te vormen zoals zij zelf willen, zodat kinderen een bestemming kunnen geven aan hun eigen leven.
Ons kindcentrum is de plek voor burgerschapsonderwijs: het is een mini-maatschappij waarin kinderen burgerschap beoefenen en waar wij kinderen vanuit veiligheid en geborgenheid in contact brengen met de complexe realiteit.
Ons Montessori kindcentrum stemt het onderwijs met betrekking tot burgerschap en sociale integratie af op de specifieke omstandigheden in en rond het Montessori kindcentrum. Er gaan kinderen uit alle lagen van de bevolking en kinderen met verschillende geloofsovertuigingen of zonder godsdienstige achtergrond naar het Montessori kindcentrum. We besteden veel aandacht aan onze pluriforme samenleving. De visie van Maria Montessori is hierbij ons uitgangspunt. Wij zijn de gehele dag door bezig met bevording van burgerschap en sociale integratie. Het zit verweven in onze pedagogische en didactische uitgangspunten. Meer hierover leest u in het beleidsstuk burgerschap (in te zien op ons kindcentrum). Hiermee verwijzen we ook naar Wereldoriëntatie/Techniek/Gezond gedrag/Kosmisch onderwijs/Digitale geletterdheid en ons pedagosich/sociaal emotione aanbod - WIJS -wij ik jij samen.
Methoden en materialen
- Sociaal emotionele ontwikkelingsmethode
- Kosmisch onderwijs (zorg voor de omgeving) (zie missie-visie)
- Verweven in de gehele Montessorivisie en -werkwijze
- Schooltv (tv weekjournaal)
- Diverse apps
Cultuureducatie
Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen zich breed ontwikkelen en dat ze zich oriënteren op kunstzinnige en culturele aspecten die een rol spelen in hun leefwereld. Dat zij kennis verwerven van de actuele kunstzinnige en culturele diversiteit en dat ze die leren begrijpen en waarderen. Om onze kinderen te inspireren gebruiken we de cultuurkast. In deze cultuurkast komen verschillende domeinen op creatief gebied aan bod. Kerndoelen voor onder-midden en bovenbouw zijn hierin verwerkt. De kinderen kunnen zelfstandig aan de slag met deze kast en kunnen vaardigheden ontwikkelen naast taal en rekenen. Door het brede aanbod in deze cultuurkaast kunnen onze kinderen talenten ontdekken en zichzelf verder ontplooien en zo succeservaringen creeren.
Hiervoor gebruiken wij de volgende materialen als bron:
- De leskisten vanuit de 7 domeinen
- Drama moet je doen.
- Muziek moet je doen.
- Dans moet je doen.
- Handvaardigheid moet je doen.
- Tekenen moet je doen.
De werkwijzen, die wij hiervoor hanteren zijn:
Wij werken met een vakdocent muziek. Zij geeft les in alle bouwen, met name in de onderbouw en in de kinderopvang. Zij heeft zelf een leerlijn muziek opgezet waarin alle doelen aan bod komen. Tevens maken wij gebruik van het kunstmenu van de culturele instellingen in Zutphen. Zie cultuurbeleidsplan.
Muziek is ook terug te vinden in ons cultuur en technieklab. Kinderen kunnen ook zelf werken aan een persoonlijk doel rondom muziek.
Bewegingsonderwijs
Vakdocent gym; 2 dagen in de week aanwezig voor onder-/midden-/bovenbouw.
Alle kinderen krijgen de min. beweegtijd aangeboden binnen ons kindcentrum door een vakdocent of eigen leerkracht.
Methoden en materialen
- Basislessen bewegingsonderwijs
Mediawijsheid
Vanwege alle nieuwe technologische ontwikkelingen en middelen waar kinderen mee te maken krijgen, besteden wij extra aandacht aan wat wij ‘mediawijsheid’ noemen. Mediawijsheid geeft kinderen de volgende competenties:
• Kennis en inzicht om mediaboodschappen (bewust) te kunnen analyseren, in de juiste context te plaatsen, te reflecteren en om conclusies te trekken.
• Vaardigheden om (bewust) te kunnen kijken, te kunnen kiezen en apparaten te kunnen bedienen.
• Het besef hoe om te gaan met nieuwe media.
Door de kinderen (beter) te leren werken met de verschillende vormen van multimedia krijgt het begrip zelfstandigheid een nieuwe dimensie. Het zelf opzoeken en beoordelen van informatie en het verwerken van die informatie in werkstukken, films, PowerPointpresentaties en foto’s zorgt ervoor dat de kinderen vaardiger worden met multimedia, hun creativiteit ontwikkelen, maar ook veel leesplezier hebben en veel kennis opdoen op alle vakgebieden. Doordat het kind zelfstandig aan de slag kan en niet afhankelijk is van een groepsleerkracht die de informatie aandraagt, krijgt het kind een groter gevoel van zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid en voelt het zich hierdoor competenter.
Als Montessori kindcentrum maken wij deel uit van de maatschappij, maar halen wij de maatschappij ook ons centrum in. Multimedia is daar erg geschikt voor, omdat je daarmee informatie kunt opzoeken, maar ook contacten kunt leggen en dingen naar buiten kunt brengen door ze bijvoorbeeld op een website te zetten of te twitteren. Om dit te kunnen doen geven wij lessen en houden we projecten, maar blijven we ook steeds nieuwe lessen en projecten ontwikkelen. Om kinderen bewust en weerbaar te maken, maar zeker ook om ze te laten zien hoe leuk en interessant het allemaal is. De bovenbouw doet elk jaar mee aan Mediamasters, een landelijke wedstrijd tussen scholen mbt mediawijsheid.
Een van onze medewerkers is opgeleid tot iCoach en we kunnen de hulp van een mediacoach inroepen. Ons Montessori kindcentrum beschikt over een internetprotocol en een ICTbeleidsplan, afgeleid van het bovenschoolse ICT-beleidsplan.
Verkeer
Dit onderwijs is erop gericht dat de kinderen kennis, inzicht en vaardigheden verwerven als consument en als deelnemer aan het verkeer en groepsprocessen. In groep 7 leggen de kinderen een schriftelijk examen af en in groep 8 wordt het praktisch verkeersexamen afgenomen.
Methoden en materialen
- Wegwijs
- Oefeningen op de website van Veilig Verkeer Nederland