Socialisatie
Een kind is actief, niet passief. Activiteit is kenmerkend voor het leven en dus inherent aan het kind. Het kind is nieuwsgierig, leergierig en van nature behept met de drang om te weten. Een kind wordt niet uitsluitend door de omgeving gevormd. Ontwikkeling is een proces waarin het kind zelf een onvervangbare bijdrage levert. Montessori kindcentrum de Plotter wil aan alle kinderen die aan hen zijn toevertrouwd de hulp bieden die nodig is, waardoor zij zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige persoonlijkheden die verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen voor zichzelf, hun omgeving en de samenleving waarvan zij deel uitmaken. Tijdens de vertraagde week gesprekken met kinderen is persoonsvorming en socialisatie onderwerp van gesprek. Centraal staat wie ben ik, wat kan ik, wat heb ik, waar ben ik goed in. Zo leren kinderen verwoorden waar ze goed in zijn, tenopzichte van zichzelf en de groep. Daarnaast stellen wij de vraag; wat zou je nog willen leren. Woorden als geduldig, goed kunnen plannen, krijgen dan inhoud. Naast kwalificatie een belangrijk deel in de ontwikkeling van het totale kind. Dit doe je niet alleen maar samen, met alle kinderen en volwassenen om je heen.