De inrichting van de ruimte

In de Montessori gedachte is de inrichting van de ruimte van groot belang. Het wordt de ‘voorbereide omgeving’ genoemd. In deze omgeving moeten de kinderen de materialen kunnen vinden die hun belangstelling opwekken en waarmee ze zelfstandig aan het werk kunnen. Welke materialen dat zijn, hangt af van de leeftijden in de groep. De groep is aangepast aan het kind. Alles is op kinderhoogte, de tafels, stoelen, kasten en het keukenblok.

IMG 0809 2

Vrije werk- en spelkeuze

Kinderen kiezen zelf hun werk en spel. Dit binnen de individuele grenzen. De vrijheid is afhankelijk van:

  • Kiezen kinderen goed op niveau?
  • Kiezen kinderen gevarieerd?
  • Doen kinderen wat ze doen moeten om zich optimaal te ontwikkelen?
  • Is de veiligheid gewaarborgd? Binnen de kinderopvang is de vrijheid hierin wat groter, omdat hier de vrijetijds-besteding van groot belang is. Binnen het basisonderwijs leren kinderen plannen in hun weekplanner. Het werk dat de kinderen beheersen hebben wordt afgetekend in hun doelenboekje en verzameld in het kindwerkdossier. Dit zodat ze zelf kunnen zien wat ze beheersen en wat nog moet gebeuren.

Sociaal emotionele ontwikkeling

Hoe leren we onszelf kennen in relatie met onze omgeving? Hoe leren we onszelf te verhouden met de wereld om ons heen en zorgen goed voor elkaar en onze omgeving? Hoe leren we onze verantwoordelijkheid te nemen als het gaat om zorgen voor onszelf, elkaar en onze omgeving?In Montessori’s streven naar een vreedzame en harmonieuze samenleving vormt burgerschapsonderwijs een belangrijk fundament. Op basis van de bronnen van Maria Montessori lijkt het montessorionderwijs te streven naar 1 duidelijk doel: door kinderen goed op te voeden, ze toe te rusten met kennis en vaardigheden en hun verantwoordelijkheidsbesef actief te ontwikkelen, zullen zij evenwichtige persoonlijkheden kunnen worden die in staat zijn om zelf de toekomstige maatschappij vorm te geven. Deze toekomstige maatschappij is beter, socialer, vrediger en harmonieuzer dan de maatschappij zoals die nu is.

Het is Montessori’s stellige overtuiging dat een betere wereld begint bij de opvoeding van de kinderen. Vanuit algemene lessen, groepslesjes, themalesjes, individuele lesjes waar allerlei bronnenboeken gebruikt worden. Zeker ook de wellevendheidslesjes van Maria Montessori waar wij als team vorm en inhoud aan geven.

Eén van de uitgangspunten van ons Montessori kindcentrum is dat kinderen met plezier bij ons komen. Voor een goede sfeer zijn duidelijke regels en afspraken nodig. Maar, net zo belangrijk, duidelijke regels zorgen ervoor dat kinderen zelfstandig kunnen werken en/of spelen. De regels en afspraken maken we met de kinderen in de groep. Uitgangspunt hierbij is wederzijds respect en iedereen in zijn waarde laten. Deze regels zijn gebaseerd op drie basisregels:

  • regels voor het omgaan met elkaar
  • regels voor het omgaan met materialen
  • regels voor het bewegen binnen en buiten het Montessori kindcentrum

Binnen onze projectgroep WIJS (wij ik jij samen) wordt de aanpak uitgewerkt volgens de visie van Maria Montessori.

De regels zijn de basis van het "zijn" binnen ons onderwijs en de buitenschoolse opvang (zie hieronder). Het is niet vooralle kinderen altijd even eenvoudig zich aan de afspraken te houden; er zijn van die dagen dat ‘het stormt’. Ook hier hebben we als pedagogisch medewerkers en leerkrachten te maken met individuen: niet ieder kind kan op dezelfde manier worden aangesproken. En bovendien zullen kinderen proberen of de grenzen niet wat verlegd kunnen worden. Op het Montessori kindcentrum is een veiligheidsprotocol aanwezig veiligheidsprotocolveiligheidsprotocol dat als uitgangspunt van het Montessori kindcentrum dient. Mocht u toch ontdekken dat uw kind zich niet prettig voelt in de groep, neem dan contact op met de leerkracht of pedagogisch medewerker. Hij/zij kan uw kind dan helpen en in de groep nieuwe afspraken maken.

Gerelateerde onderwerpen

materialen

Montessorimateriaal

In het Montessori kindcentrum neemt het materiaal waarmee de kinderen spelen en

pedagogisch klimaat

De pedagogische aandacht in ons Montessori kindcentrum gaat uit naar de totale persoonlijkheid van h