Het belangrijkste resultaat dat wij bij kinderen behalen is de sterke basis en eigen indruk die ze krijgen. Wij volgen onze kinderen gedurende hun schoolloopbaan, tot en met het eindexamen van de middelbare school. In het vervolgonderwijs presteren bijna alle kinderen van ons kindcentrum zoals we hadden verwacht.
Schooladvies
Eind groep 7 ontvangt elk kind en diens ouders het indicatieadvies. Dit schooladvies is een weloverwogen advies gebaseerd op de kindkenmerken (toont uw kind initiatief, werkhouding, mate van plannen en handelen, doorzettingsvermogen, inzicht in, etc) observaties, dagelijks handelen en gemaakt werk van uw kind, toetsgegevens van de niet methodegebonden toetsen van de afgelopen jaren en het leerrendement wat uw kind hierin laat zien. Dit voorlopig advies wordt voorbereid in een overleg met alle bovenbouwcollega’s, de kwaliteitscoördinatoren en de directeur van het kindcentrum. Echt een advies van de school. Bij onze adviseren kijken wij altijd naar kansen voor kinderen, je hebt immers nog een jaar in groep 8 voor je gaat. in november ontvang je een voorlopig schooladvies, deze komt weer op dezelfde wijze tot stand als hierboven beschreven. In maart ontvangt groep 8 een definitief advies. Hier wordt de uitslag van de doorstroomtoets meegenomen. Dit is verplicht. Scoort uw kind lager dan het voorlopig advies verandert er niets, scoort uw kind hoger dan het voorlopig advies dient de school zijn advies bij te stellen tenzij zij nadrukkelijk kunnen aantonen waarom zij dit niet doen.
Doorstroomtoets
De gemiddelde score van de eindtoets is 80,6. Dit is hoger dan de landelijke score van de Iep eindtoets 80. Onze school valt met de schoolweging over 3 jaar in de categorie 26,9. Dit jaar was het tweede jaar dat wij de doorstroomtoets hebben afgenomen in februari. De inspectie beoordeelt over 3 jaar de leerresultaten. Deze waren allen boven het landelijke gemiddelde. Wij zien echter een dalende tendens. Dit maakt wat wij blij zijn dat we al interventies hebben ingezet op taalverzorging en rekenen, met name de 2F/1S resultaten laten zien dat dit wenselijk is. Over de huidige 3 jaren heeft 97,8% van de kinderen de 1F doelen op taal en rekenen gehaald, hier zien wij een stijging ten opzichte van de voorgaande jaren. Dit is boven de ondergrens, dit laat de groene kleur zien. Over de huidige 3 jaren heeft 60,2% van de kinderen de 1S/2F doelen op taal en reken gehaald, ook dit is boven de ondergrens. Uitgesplist in de 3 delen. Lezen Uitslag doorstroomtoets; 1F 100 % en 2F 87,1%Landelijk gemiddelde: 1F 96,7 en 2F 63,2 % Hier scoren wij ruim boven het landelijk gemiddelde. Op taalverzorging 1F zien wij dat we op de onderdelen beter scoren dat het landelijk gemiddelde, op de 2F zien we dat we lager scoren dan het landelijk gemiddelde. Hier zit onze aanpak vanuit basisvaardigheden. Wij werken met het gehele team aan de onderdelen rijke teksten en spelling. Op rekenen zien wij dat we op 1F beter op het landelijk gemiddelde en 1S zitten we onder het landelijk gemiddelde maar boven de ondergrens. Ook hier zit een aanpak op ons aanbod en werkwijze met het gehele team. Zie speerpunten. Echter voor ons heel belangrijk dat het overeenkomt met onze verwachting van kinderen. Met nadruk geldt dit voor de kinderen met specifieke onderwijsbehoeften, omschreven in hun kindprofiel/OOP. Wij ontvangen per jaar gemiddeld 35 zij-instroomkinderen. Ons doel voor 2025-2026 is om op het landelijke gemiddelde te scoren met de doorstroomtoets op 1F en in ieder geval boven de signaleringswaarde op 2F en 1S.
Onze speerpunten hebben een positief effect op het behalen van de 1F doelen maar we zijn er nog niet. Onze aanpak werpt zijn vruchten af, de positieve trend zet zich voort. Echter op niveau 2F en 1S op gebied van taalverzorging en rekenen kunnen wij ons nog ontwikkelen. Dit hebben wij zelf al verwerkt in onze verbeterplannen en hier zetten wij de subsidie basisvaardigheden voor in. Met name taalverzorging 2F. Nu niet verslappen maar als team ons blijven inzetten op verbetering van ons onderwijs. Wij kijken niet alleen naar de leeropbrengsten in groep 8, maar ook naar het leerrendement over alle jaren. Ontwikkelen kinderen zich zoals je van hen mag verwachten? Dit bespreken we in het kindprofiel en tijdens de 10 minutengesprekken.
Wij vinden het belangrijk verder te kijken dan alleen naar taal en rekenen. Kinderen verdienen het dat we hen zien in hun totale ontwikkeling, denkend in kansen en kijkend naar hun specifieke onderwijsbehoeften. Voorbereiding op voortgezet onderwijs In oktober organiseren we een voorlichtingsavond voor ouders van groep 7 en 8 over het onderwijs na de basisschool. In januari organiseren de scholen voor voortgezet onderwijs allemaal een open dag, waar u samen met uw kind kunt gaan kijken. Binnen Zutphen is er een werkgroep po-vo actief. Hierbij zorgt het PO samen met het VO voor een zo soepel mogelijke overstap voor uw kind. Het doorstroomprogramma is hier een voorbeeld van. Kinderen kunnen (opgegeven door ouders) al wennen aan het VO als ze nog op het basisonderwijs zitten. Deze mogelijkheid nemen we met hen door bij het geven van ons definitieve advies.
Uitstroomgegevens
De kinderen van groep 8 gaan over het algemeen naar een van de vijf scholen voor voortgezet onderwijs: Eligant Lyceum, Isendoorn College, Vrijeschool, Praktijkonderwijs Zutphen of Het Kompaan College. Montessori VO is niet aanwezig in Zutphen. In onderstaand overzicht krijgt u een beeld van de schooladviezen en de plaatsing van onze kinderen van de laatste vijf jaar.
Toelichting: vmbo-t wordt op de middelbare scholen in Zutphen over het algemeen ‘mavo’ genoemd. De overheid adviseert basisscholen kansrijk te adviseren zodat de middelbare scholen in Zutphen kinderen kansrijk plaatsen. En door het verplicht stellen van het ophogen van het schooladvies moeten scholen hoger adviseren als het kind hoger scoort op de doorstroomtoets dan het voorlopig advies.
Het Montessori kindcentrum volgt haar kinderen de eerste drie jaar nadat ze de school verlaten hebben op het voortgezet onderwijs. Wij bekijken dan of de kinderen inderdaad op het niveau presteren waarop wij ze verwezen hebben of zijn ze hoger of juist lager gaan presteren (opstromen of afstromen). De afgelopen jaren laten wij een zeer goede verwijzing zien, met maar weinig kinderen die op- of afstromen.
In een cohortonderzoek van de NRO 2024 wordt onze school als volgt omschreven: “66% van onze oud-leerlingen behaalt een VO-diploma dat overeenkomt met het door ons gegeen advies (landelijk 65%). 73 % van de kinderen zit in het 3e jaar op het advies van de basisschool (landelijk 66%).”