Over passend en inclusiever onderwijs

Passend en inclusief onderwijs

Hoe wij op ons kindcentrum zorgen voor passend en inclusief onderwijs?

Binnen ons kindcentrum vinden wij het belangrijk dat elk kind goed onderwijs krijgt, op een manier die past bij wat een kind nodig heeft. Sommige kinderen hebben extra hulp nodig om goed te kunnen leren of zich prettig te voelen op school. In dit stuk leggen we uit hoe wij zorgen voor passend en inclusief onderwijs. We vertellen wat deze begrippen betekenen, hoe we ondersteuning organiseren en wat u als ouder van ons kunt verwachten. Ook leest u wat we doen wanneer er meer hulp nodig is dan ons kindcentrum alleen kan bieden.

Soms heeft een kind extra hulp nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen op het gebied van kwalificatie, socialisatie of persoonsvorming. Die extra hulp noemen we ondersteuning.

Misschien maakt u zich als ouder wel eens zorgen. Uw kind praat bijvoorbeeld weinig, heeft moeite met bewegen of komt moeilijk tot spelen. Hier kunt u lezen wat ons kindcentrum voor u kan betekenen en bij wie u terecht kan.

Heeft u na het lezen nog vragen? Stel ze gerust aan de leerkracht van uw kind. Zit uw kind nog niet bij ons op het kindcentrum maar denkt u erover om uw kind bij ons aan te melden? Loop gerust eens binnen, of neem contact met ons op via telefoon of e-mail voor een afspraak.

Over passend en inclusiever onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Met passend onderwijs bedoelen we dat elk kind in de wijk of regio waar het kind woont, het onderwijs krijgt dat daarbij past. De meeste kinderen kunnen de lessen op school goed volgen. Maar niet ieder kind is hetzelfde. Sommige kinderen hebben op school extra hulp nodig. Die extra hulp kunnen wij binnen ons kindcentrum vaak prima bieden.

Voor kinderen die extra hulp nodig hebben kunnen wij binnen ons kindcentrum een beroep doen op o.a. onze taalspecialist, rekenspecialist of specialist excellentie. Daarnaast werken bij nauw samen met externe partners als bijvoorbeeld de logopedist, ergotherapeut, Jeughulp In School (JIS) en onze partners vanuit samenwerkingsverband IJssel I Berkel en de jeugdconsulent van de gemeente Zutphen.

Wat is inclusief onderwijs?

De landelijke overheid streeft ernaar dat in 2035 alle scholen inclusief onderwijs bieden. Binnen inclusief onderwijs houden we er rekening mee dat er altijd kinderen zullen zijn die extra ondersteuning en aandacht nodig hebben. In de komende jaren versterken we het kindcentrum daarom met expertise vanuit gespecialiseerd onderwijs, jeugdhulp, zorg en andere partners in de wijk. Zo zullen steeds meer kinderen op de reguliere school hulp en ondersteuning krijgen zoals in het speciaal (basis)onderwijs, alleen dan in hun eigen omgeving.  Dit zodat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, mindere reistijd hebben, mogelijk meer sociale contacten kunnen opdoen en er meer oog is voor diversiteit in de samenleving.

Het ondersteuningsteam

Soms heeft een kind, ondanks veel ondersteuning, toch meer nodig dan wij als basisschool samen met onze partners kunnen bieden.  Dan bespreken we met jullie als ouders wat er naar ons idee nog meer nodig is. Het Samenwerkingsverband IJssel|Berkel (SWV) helpt jullie en ons daarbij. Dit gebeurt in een overleg dat we het ondersteuningsteam noemen. Op de website van het samenwerkingsverband IJssel|Berkel vindt u meer informatie over het ondersteuningsteam.

Voor meer algemene uitleg over passend onderwijs en de rol van het samenwerkingsverband verwijzen we naar de website van het Samenwerkingsverband  IJssel | Berk

 

Hoe zorgen wij voor passend en inclusiever onderwijs?

Op ons kindcentrum vinden we het belangrijk dat elk kind zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen. Daarom doen we er alles aan om passend onderwijs te bieden: onderwijs dat aansluit bij wat een kind nodig heeft. Dat begint met goed lesgeven voor álle kinderen, in een fijne en veilige leeromgeving.

Onze medewerkers zijn goed opgeleid en letten goed op hoe het met elk kind gaat. Ze kijken naar zowel kwalificatie als socialisatie en persoonsvorming. Wanneer wij merken dat een kind iets extra’s nodig heeft, dan regelen we dat samen. Soms doen we dat binnen de klas, en soms met hulp van buitenaf.

Hoe herken je passend onderwijs bij ons kindcentrum? Passend onderwijs zie je niet altijd direct, maar het gebeurt elke dag. Bijvoorbeeld:

  • Alle kinderen hebben bij ons een persoonlijk kindprofiel waarin aanpak, handelen en evalueren wordt vastgelegd.
  • Soms heeft een kind extra hulp nodig bij bijvoorbeeld lezen, rekenen, spelling of bij de sociaal emotionele ontwikkeling. Wij geven dan extra uitleg of oefenen samen. Wanneer een kind meer hulp nodig heeft, maken we samen een plan. Daarin staat wat we gaan doen, wie helpt en hoe vaak. Dit plan wordt vastgelegd in een aanvullend kindprofiel.
  • Kinderen die extra uitdaging nodig hebben, krijgen ook extra hulp. Bijvoorbeeld met uitdagende opdrachten. Ook kunnen wij voor meer- of hoogbegaafde kinderen een beroep doen op onze specialist Excellentie voor extra hulp.
  • We nodigen ouders uit om mee te denken. Bijvoorbeeld in een gesprek, mogelijk met het ondersteuningsteam, waarin we samen kijken naar wat uw kind nodig heeft.
  • Soms adviseren wij onderzoek om beter te begrijpen hoe een kind leert. Bijvoorbeeld door te kijken naar intelligentie, leervermogen of de sociaal emotionele ontwikkeling.

 

Op weg naar een inclusief kindcentrum

Wij zijn als kindcentrum ook bezig met de stap naar inclusief onderwijs. Dat betekent dat we proberen om zoveel mogelijk kinderen die ons zijn toevertrouwd, binnen ons kindcentrum te houden. Ook wanneer zij veel en langdurige ondersteuning nodig hebben. Dit doen wij samen met deskundigen uit het gespecialiseerd onderwijs én met andere scholen in de buurt.

Het doel? Kinderen leren en spelen zoveel mogelijk samen, dichtbij huis.

 

Ons stappenplan voor ondersteuning en handelingsgericht werken

Alle scholen in Nederland hebben zorgplicht. Dat betekent dat wij als kindcentrum moeten onderzoeken of we uw kind passend onderwijs kunnen bieden. Binnen het Samenwerkingsverband IJssel |Berkel (SWV) werken we met een stappenplan om tot passende ondersteuning te komen voor de kinderen die dat nodig hebben. De basis van dit stappenplan is een werkwijze die handelingsgericht werken heet.

Handelingsgericht werken is een vaste en doordachte manier van werken die ons helpt om elk kind zo goed mogelijk te ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling.

We kijken goed naar wat een kind nodig heeft om te kunnen leren en groeien. Daarbij letten we niet alleen op wat er moeilijk gaat, maar juist ook op wat er al goed gaat. We stemmen het onderwijs hierop af, zodat elk kind passend onderwijs krijgt.