In de visie van Maria Montessori ontwikkelen kinderen zich vanuit een natuurlijke ontwikkelingsdrang. Ze zijn nieuwsgierig en willen de wereld ontdekken. Op ons Montessori kindcentrum stimuleren we de kinderen hun eigen weg te kiezen en ze bewust te maken van wat ze willen, kunnen en moeten leren. Het leren én spelen gebeurt in een gebonden vrijheid. Dit wil zeggen dat kinderen de vrijheid krijgen om hun eigen route te kiezen, maar dat de leerkracht / pedagogisch begeleider meerijdt en ingrijpt of bijstuurt als dat nodig is.
De taak van de teamleden is kinderen helpen zelf te werken/ zich te ontwikkelen; het zijn begeleiders. Dit is de basishouding van de pedagogisch medewerker en de groepsleerkrachten. Behalve het zorgen voor een uitnodigende en veilige omgeving is het aanbieden van materialen, leerstof en het gebruik ervan van groot belang. Kinderen verwonderen is daarin ons uitgangspunt.
Bij de intensieve samenwerking maken we gebruik van elkaars kennis, vaardigheden en talenten. Het motto is: we leren van elkaar.
Uitgangspunten bij het Montessori kindcentrum:
- Alle medewerkers zijn Montessori geschoold
- Alle medewerkers onderschrijven de visie van Maria Montessori
- Alle medewerkers voelen zich betrokken bij het dienstenpakket, voor kinderen van 0 tot 13 jaar.
In de kinderopvang en BSO werken pedagogisch begeleiders. In de school werken leerkrachten, pedagogisch begeleiders en onderwijsassistenten die ondersteuning bieden. Tevens is de jeugdhulpverlener onderdeel van ons team. Hieronder lichten wij de rollen toe.
De directeur van ons kindcentrum is Irma Pieper. Zij geeft leiding aan het kindcentrum en is eindverantwoordelijk voor het onderwijs en opvang-, inhoudelijke, personele, materiële en financiële beleid. De directeur is een aanspreekpunt voor kinderen, ouders en externe contacten.
Indien de directeur niet aanwezig is op het kindcentrum, kunt u terecht bij de vervanging van de directie; locatieleider Jur Lofström, hij is 5 dagen werkzaam op het kindcentrum en 3 dagen ambulant. Indien Jur afwezig is, zijn Fiona Oudraad (maandag, dinsdag, woensdag, donderdag) en Annemieke Eshuis (maandag t/m vrijdag) de vervangers.
De rol van de pedagogisch begeleider
De pedagogisch begeleiders zijn beroepsopvoeders en in staat methodisch te handelen. Er is sprake van methodisch handelen wanneer er rondom een bepaald onderwerp met elkaar samenhangende regels en of afspraken bestaan die door de beroepskrachten gekend en gehanteerd worden. Methodisch handelen is nodig omdat het opvoeden van andermans kinderen niet hetzelfde is als thuis je eigen kinderen opvoeden. Methodisch handelen betekent: de zaak niet aan het toeval overlaten, maar verantwoording afleggen over het dagelijks handelen. Iedere pedagogisch begeleider probeert in te spelen op de behoefte van ieder kind en is in staat afhankelijk per situatie in te schatten welke rol zij op zich neemt. Deze rol kan variëren van een begeleidende rol (het aanbieden van mogelijkheden tot stimuleren) tot een sturende rol (richting geven aan). Op deze manier kan de pedagogisch begeleider het ontwikkelingsproces verantwoord begeleiden, ondersteunen of beïnvloeden en altijd werken vanuit de verwondering en zelfredzaamheid van het kind; wat een kind zelf kan doen mag het ook onder toezicht zelf doen.
De rol van de groepsleerkracht
De leerkracht schept een klimaat waarin verwondering, veilig spelen, werken en leren centraal staat. Met individuele en groepslessen stimuleert en begeleidt de groepsleerkracht het ontwikkelproces bij de kinderen tijdens de reguliere schooltijden. Zij dragen de eindverantwoordelijkheid over de groepen onder schooltijd. Zij zoeken steeds naar wegen om het kind te motiveren. De groepsleerkracht schept een klimaat waarin het veilig spelen, werken en leren is. Er is uitdaging, maar ook rust en regelmaat. We leren kinderen met elkaar om te gaan vanuit een gevoel van respect en verantwoordelijkheid voor elkaar en voor de omgeving. In de kern is dat voorwaarden scheppen en inspireren tot zelfwerkzaamheid. Inspireren tot eigenaarschap.
Scholing van alle medewerkers
Scholing is de verzamelnaam voor opleiding, bij- en nascholing. Door middel van scholing proberen we de kwaliteit van ons Montessori kindcentrum te verbeteren. Van alle medewerkers wordt verwacht dat ze de Montessori-opleiding volgen of gevolgd hebben. Daarnaast zijn er scholingsbijeenkomsten in teamverband en volgen individuele medewerkers cursussen om hun bekwaamheid te vergroten. De nascholingsactiviteiten staan vermeld in het scholingsplan en in het kindcentrumplan. Deze plannen liggen op het Montessori kindcentrum ter inzage.
Ziekte van een groepsleerkracht
Soms is een groepsleerkracht ziek. Er wordt dan altijd geprobeerd een invalleerkracht te krijgen. Stichting Archipel, IJsselgraaf, PCBO Voorst, Procon en SKGB hebben hiervoor een invalpool opgericht: IJsselpool. Omdat dit centraal geregeld wordt, is het lastig altijd een invalkracht met een Montessori- achtergrond te krijgen. Ondanks een goede overdracht zorgt dit nog wel eens voor onduidelijkheden. We proberen dit op te lossen door de tussendeur tussen twee lokalen open te zetten, zodat de invaller kan overleggen met de ervaren leerkracht uit de klas ernaast. Toch kunnen we voor een korte invalperiode niet alle onduidelijkheden altijd wegnemen. Wij vragen uw begrip hiervoor. Wanneer er geen invaller beschikbaar is, wordt er intern naar een oplossing gezocht. We verdelen de kinderen over andere groepen of laten extra, ondersteu-nende taken vervallen. Alleen in uiterste noodsituaties kan het nodig zijn de kinderen weer naar huis te sturen. Dit doen we echter nooit zonder overleg en nooit zonder er zeker van te zijn dat er iemand thuis is om de kinderen op te vangen.
Ziekte van een pedagogisch begeleider
Wanneer een pedagogisch begeleider ziek is, wordt er voor vervanging gezorgd. Echter ook hier kampen we met een personeelstekort. Veelal lossen we dit intern op.
Specialismen
Alle medewerkers behoren tot het team van het Montessori kindcentrum en worden ook in hun dagelijks functioneren aangestuurd door de directeur. Daarbij zijn verschillende ‘specialismen’:
- Kwaliteitscoördinatoren
- Coördinator Excellentie
- ICT en Icoach (computers en mediawijsheid)
- Bouwcoördinatoren
- Taalcoördinator
- Rekencoördinator
- Cultuurcoördinator
- Coördinator Wetenschap en techniek
- Opleiders in de school (HAN en Saxion en Aventus)
Elke specifieke taak is bedoeld ter ondersteuning van het hele team, met als doel: zo goed mogelijke kansen creëren voor kinderen.
Pedagogisch begeleiders kinderopvang
Myrna Langevoort, Karin van Brummen, Astrid Klooken, Roosmarijn Boelee, Emma Benink, Sabine Klein Kranenbarg, Chantal Snapper, Sanne Vandewalle, Sanne Verbeek, Britt de Lang, Nikki Kamperman, Naomi Caneel, Maud te Winkel, Daphne Schroer, Fiona Casson, Marga Blok.
Interne vertrouwenscontactpersonen
Wanneer de sociale, psychische en fysieke veiligheid van kinderen in het nauw komt vragen wij u dit te bespreken met de leerkracht. Lukt dit echter niet dan kunt u contact opnemen met onze contactpersonen:
Marinette Janssen (marinettejanssen@archipelprimair.nl) of
Thijs Geurtsen (thijsgeurtsen@archipelprimair.nl).
Administratie ; Allard Harmsen, Marian Molewijk
Onderwijsassistenten; Allard Harmsen, Esther Biljardt, Astrid Klooken, Sanne Vandewalle, Leonie Hoogeslag, Monique Kuijer, Femke Beeftink
Conciërges Martijn van Eck, Georgie, Annie
Rekencoördinatoren: Sanne van Langevelde en Thijs Geurtsen
Taalcoördinatoren:
- Onderbouw; Marit Montagne
- Middenbouw; Lianne Gutierrez Moreno
- Bovenbouw; Fiona Oudraad
Groepsleerkrachten
Groepsleerkrachten Onderbouw groepen 1/2
- Maureen Pieters (ma t/m vr)
- Rozemarijn Vriezekolk (ma, di, wo) en Marit Montagne (do, vr)
- Lisa Hoenderboom ( do, vr) en Renée Krechting (ma, di, wo)
- Leonie Hartman (di, wo, do, vr) en Lisa Hoenderboom (ma)
- Dan-Phuong van Laarhoven (ma, di) en Marinette Janssen (woe,do, vrij)
Middenbouw groepen 3/4/5
- Jochem van der Linden (gehele week)
- Natasha Schot (ma, di, wo) Lucy Nijenhuis (do, vr)
- Jara Lutteke (ma, di, wo, do) en Natasha Schot (vr)
- Sanne Dikkers (woe, do vr) en Sander Theunissen (ma, di)
- Jur Lofström (ma, vr) Mette Mol (di, woe, do)
- Lianne Gutierrez (ma, di, ) Laura Post (wo, do, vr)
- Thijs Geurtsen (di, wo) Anoek van Mossel (ma, do, vr)
Bovenbouw groepen 6/7/8
- Mirjam Holmer (ma, di om de week, vr) en Karin Mentink (di om de week, wo, do)
- Fiona Oudraad (ma, di) en Mieke ten Brink (woe, do, vrij)
- Adne Holmer (ma, woe, do, vr) Jeffrey Martherus (di)
- Thijs Geurtsen (do, vr) Sandra Honnef (ma,di, woe)
- Mike Postma (gehele week)
- Stefan de Groot (gehele week)
Extra groepsondersteuning: naast OAS - Sander Theunissen, Joris Luesink, Sandra Honnef
Gymdocent: Ronald van der Snel
Muziekdocent: Marijke van den Nieuwenhuizen
Bouwcoördinatoren; Onderbouw Marit Montagne, Middenbouw: Jur Lofström, Bovenbouw: Fiona Oudraad
Informatie / communicatietechnologie: Jur Lofström is 1 dag per week vrij geroosterd voor ICTondersteuning en -ontwikkeling.
Opleiders in de school: Jeffrey Martherus en Mirjam Holmer
Coördinator Excellentie: Lianne Gutierrez Moreno
Cultuurcoördinatoren: Karin Mentink, Anoek van Mossel en Lisa Hoenderboom
Coördinator wetenschap en techniek: Stefan de Groot