Dossiervorming

Van elk kind is er een dossier op school. U kunt als u daaraan behoefte heeft op school het dossier van uw kind inzien. De gegevens worden twee jaar na het verlaten van ons kindcentrum bewaard. In dit dossier staan:

  • Algemene gegevens
  • Leerlingvolgsysteemkaart (overzicht van begeleiding binnen en buiten de school)
  • Overdracht peutergroep
  • Intakeformulier
  • Toetsgegevens
  • Bij extra begeleiding - HGW-gespreksformulier
  • Kindprofiel, verantwoording van de begeleiding van uw kind
  • Eventueel verslag van onderzoeken door externen

Ondersteuningsplan

Het beleid met betrekking tot begeleiding & zorg staat omschreven in het ondersteuningsplan van onze school. Ons kindcentrum participeert in het samenwerkingsverband IJssel | Berkel. Ons ondersteuningsplan wordt voor een belangrijk deel bepaald door het zorgbeleid van IJssel | Berkel. Ons uitgangspunt is dat medewerkers en ouders belangrijke partners zijn bij de ontwikkeling van kinderen. Ons ondersteuningsplan is zowel bij de kwaliteitscoördinator als bij de directeur te verkrijgen en staat op onze website. Het bestaat uit diverse onderdelen. Er is een algemeen plan, daaraan gekoppeld zijn de beleidsplannen met betrekking tot dyslexie, toetsbeleid, taalontwikkeling, rekenontwikkeling, veiligheid, burgerschap en het beleidsplan met betrekking tot de excellente leerling. Al deze plannen worden jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld. Ook hier nemen wij u als ouder mee. Wij vragen u met klem om, indien u zorg heeft over de ontwikkeling of het welbevinden van uw kind, dit met ons te delen. Alleen dan kunnen we samen zoeken naar kansen en mogelijkheden.

Om te waarborgen dat de kinderen goed gevolgd worden binnen het kindcentrum worden regelmatig alle kinderen doorgesproken met de groepsleerkracht en de kwaliteitscoördinator. Uit deze besprekingen worden de kinderen geselecteerd die extra begeleiding nodig hebben, binnen maar ook buiten de school. Wij maken dan gebruik van HGW. (HandelingsGerichtWerken)

Zorgroute of HGW-traject

Wij volgen al onze kinderen vanuit de 1-zorgroute. Dit betekent dat de groepsleerkracht vanuit observaties, op prestaties en toetsen signaleert en handelt. Als de ontwikkeling van kinderen vragen oproept waar de groepsleerkracht zelf geen antwoord op weet, zal hij/zij met u als ouder en met collega’s hierover in gesprek gaan. Vragen kunnen liggen op alle ontwikkelingsgebieden, dus cognitief maar ook sociaal-emotioneel en motorisch. Vanuit dat gesprek kan er opnieuw gehandeld worden.

(stap 1 en 2)

Blijven vragen onbeantwoord, dan kunnen zowel de ouders als de groepsleerkrachten een beroep doen op de kwaliteitscoördinator (KC-er). Met de KC-er worden de vragen in kaart gebracht en bekeken of er expertise binnen de school is die ingezet kan worden. Indien die expertise er niet is, schakelt de KC-er meer expertise in. Dit kan in de vorm zijn van het bijeenroepen van het ondersteuningsteam binnen het kindcentrum (dit team bestaat altijd uit de ouders, de groepsleerkracht, de KC-er, de orthopedagoog, adviseur inclusief onderwijs en gezinscoach of een andere vertegenwoordiger van jeugdhulp/gemeente) of in overleg met ouders expertise inschakelen buiten de school.

(stap 3 en 4)

Deze hele route wordt ook wel het HGW-traject genoemd. HGW staat voor Handelingsgericht Werken en gaat uit van pedagogisch optimisme en geloof in de positieve ontwikkelingskracht van mensen. De begeleiding staat daarbij zo dicht mogelijk bij het kind, de ouders en de groepsleerkracht. Waarom heeft dit kind met zijn/haar mogelijkheden en belemmeringen, uit dit gezin, op dit kindcentrum, bij deze groepsleerkracht, met deze medekinderen, deze problemen en hoe kunnen we zijn/haar mogelijkheden effectief benutten.

De extra begeleiding die kinderen op school krijgen, wordt vastgelegd in een kindprofiel, zowel tijdelijke begeleiding als structurele begeleiding. De extra inzet is in principe tijdelijk. Als blijkt dat de extra begeleiding structureel nodig is, wordt dit vastgelegd in een specifiek kindprofiel. Ook kan het zijn dat uw kind een heel eigen leerlijn heeft. Dit wordt dan ook vastgelegd in een specifiek kindprofiel. Het kindprofiel wordt twee keer per jaar geëvalueerd. Ouders krijgen deze toegestuurd per mail. Echt zittenblijven bestaat niet op onze school, wel kan het zijn dat kinderen verlengde leertijd krijgen binnen dezelfde jaargroep.Uw kind wordt in dat extra leerjaar extra begeleid op de ontwikkelingsgebieden waar dat nodig is en werkt dan in eigen tempo en op eigen niveau

NB: Voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften stellen wij een ontwikkelingspersfectiefplan (OOP) op. Dit is onderdeel van ons kindprofiel. Ouders hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel. Het OOP wordt jaarlijks geevalueerd. Ook kinderen hebben hoorrecht. Dit betekent dat wij ook het gesprek met kinderen aangaan. Dit wordt verwerkt in het kindprofiel.

Er is een oudersteunpunt binnen het samenwerkingsverband IJssel/Berkel. Deze staat klaar om jou als ouder en je kind te ondersteunen.