Binnen ons kindcentrum krijgt elk kind tijd en ruimte om de wereld op zijn eigen wijze te ontdekken. Wij begeleiden het kind zelf te kiezen uit een rijk aanbod van aantrekkelijk materiaal dat alle zintuigen prikkelt.
Op de Plotter begeleiden wij uw kind in zijn individuele leer- en ontwikkellijn vanuit een persoonlijke benadering die past bij uw kind. We leren kinderen op een positieve manier aan hun zelfstandigheid te werken. Persoonlijk contact met ouders en betrokkenheid van ouders is daarbij erg belangrijk.
Onze visie in 7 heldere punten:
- Wij zijn een erkend Montessori kindcentrum met een doorgaande lijn voor kinderen van 0 tot 13 jaar.
- Wij stemmen af op de individuele behoefte van het kind middels persoonsvorming, socialisatie en kwalificatie vanuit de richtlijnen van Maria Montessori.
- Wij geven vanuit onze Kosmische opvoeding en vredeseducatie op eigen wijze vorm aan de oriëntatie op onszelf en de wereld. Hierbij zoeken wij naar onderlinge relaties en verbanden. Duurzaamheid, burgerschap, internationalisering en digitale geletterdheid zijn geen vak apart maar geïntegreerd in ons totale aanbod. Wij begeleiden kinderen op hun eigen weg naar de volwassenheid.
- Wij maken bewust keuzes, genieten van ons werk en delen dit met elkaar.
- Wij maken gebruik van elkaars talenten en zijn als team trots op ons kindcentrum.
- Wij betrekken ouders in onze visie op het uitdragen van Montessori opvoeding en onderwijs.
- Wij leggen verantwoording af over opvang en onderwijs door een continue interactie tussen kinderen en medewerkers binnen ons kindcentrum en de samenleving.
Onze kernwaarden
Het Kind centraal:
- Vertrouwen
- Verwondering
- Verbinding
- Verantwoordelijkheid
- Vrijheid
- Geborgenheid
- Vakmanschap
- Verantwoording
= Eigenaarschap
Leeromgeving
Op ons Montessori kindcentrum zorgen de pedagogisch begeleiders en leerkrachten voor een (leer)omgeving waarin de kinderen materialen en activiteiten vinden die passen bij hun ontwikkeling en belangstelling. Hierdoor is de kans groot dat kinderen hun aangeboren nieuwsgierigheid behouden.
De verschillen tussen kinderen en hun ontwikkeling vereisen een organisatie die de continuïteit van de ontwikkeling mogelijk maakt. Daarom zitten in een Montessorigroep kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar. Zo kunnen zij van elkaar leren en elkaar helpen. Dit noemen we samenwerkend leren.
Eigen werkkeuze
Tijdens het dagelijkse werken in de groep komen we tegemoet aan de spontane belangstelling van kinderen en de kinderen kiezen hun eigen werk. Onze teamleden letten erop dat die keuze in de juiste verhouding staat tot de mogelijkheden (talenten en beperkingen) van het kind. Er zitten ook veel regels aan die vrijheid vast, die het samen leren en leven in een groep mogelijk maken. Het is vrijheid in gebondenheid!
Montessorimateriaal
Bij de jongsten beginnen we met Emmi Pikler materialen 0-1-jarigen. Dit stimuleert het onderzoeken en het leren en ontdekken in eigen tempo waardoor het kind beter leert zitten, staan, spreken en denken dan een kind dat gestimuleerd of geholpen wordt in haar ontwikkeling. Deze benadering sluit naadloos aan op de benadering vanuit Maria Montessori. Van daaruit starten we dan ook met het montessorimateriaal.
Meer over Emmi Pikler
Emmi Pikler werd in 1902 in Wenen geboren. Ze werd aan het kinderziekenhuis van de Universiteit van Wenen tot kinderarts opgeleid. De nadruk lag op preventie en op het belang van vrije beweging en spel en op respectvol omgaan met het kind. Toen Pikler in 1931 een dochter kreeg, besloten zij en haar man hun kind nooit te forceren in haar ontwikkeling. Ze wilden haar eigen ritme respecteren en haar vanaf het begin de mogelijkheid geven haar eigen initiatief in beweging en spel te volgen. Emmi Pikler werd bevestigd in haar hypothese dat een kind – wanneer het de kans krijgt te onderzoeken en te leren in zijn eigen tempo - beter leert zitten, staan, spreken en denken dan een kind dat gestimuleerd of geholpen wordt in haar ontwikkeling. Deze benadering sluit naadloos aan op de benadering vanuit Maria Montessori en daarom zullen wij op de baby/dreumesgoed ook met Piklermateriaal werken.
Op de Plotter neemt het montessorimateriaal waarmee de kinderen (vanaf ongeveer 1 jaar) spelen, leren en zich ontwikkelen, een belangrijke plaats in. Met concreet en symbolisch materiaal krijgt uw kind inzicht in moeilijke en abstracte begrippen. Het materiaal nodigt uit om zoveel mogelijk zintuigen te gebruiken om de stof te verwerken. Het nodigt ook uit tot spontane herhaling van de handeling(en). Hierdoor en door de manier waarop kinderen ermee kunnen werken, gaan ze echt in hun bezigheid op. Dit heeft een grote vormende waarde.
Het materiaal is vaak ook zelfcorrigerend, waardoor de kinderen zonder inmenging van de groepsleerkracht of pedagogisch begeleider hun ‘fouten’ zelf kunnen ontdekken. Het materiaal ziet er aantrekkelijk uit. Het is voor kinderen uitnodigend en dat is precies waar het om gaat.
Aan het eind van de middenbouw en bij het begin van de bovenbouw begint het materiaal plaats te maken voor een meer abstracte wijze van omgaan met de leerstof. Het materiaal maakt een vloeiende overgang mogelijk van concreet, via symbolisch naar abstract denkniveau.
Montessorigedachtegoed voor ieder kind
We begeleiden kinderen individueel. Daardoor biedt het Montessori kindcentrum goede ontplooiingsmogelijkheden voor ieder kind. Het rustige, stille, teruggetrokken kind krijgt een andere benadering dan het meer dynamische kind. Het kind dat zich moeilijk kan concentreren krijgt begeleiding gericht op verbetering van de werkhouding. Het Montessori kindcentrum zoekt voor ieder kind naar de manier waarop hij of zij het best gedijt. In individuele lessen en in groepslessen.
Het pedagogische klimaat van ons kindcentrum
De pedagogisch aandacht in ons kindcentrum gaat uit naar de totale persoonlijkheid van het kind. Daarbij spelen de vrije wil, vrijheid van keuze en zelfstandigheid een gelangrijke rol. We benaderen de kinderen dan ook op basis van gelijkwaardigheid. Belangrijk in het pedagogisch klimaat is de veiligheid. Alleen in een omgeving die door het kind als veilig ervaren wordt, kom het tot ontplooiing. Dan kan het uitdagingen aangaan, risico’s nemen en samenwerken.
Die veiligheid komt in het kindcentrum tot uiting in:
- Een ordelijke gestructureerde omgeving waar het zelfstandig zijn weg weet te vinden,
- Het accepteren van de eigen aard en talenten van ieder individueel kind,
- Het stellen van reële eisen, gebaseerd op observatie.
Kinderen hebben behoefte aan uitdagingen. Daarom vinden we het belangrijk dat het kindcentrum een boeiende omgeving is, die kinderen uitdaagt om nog onbekende terreinen te onderzoeken. De kinderen verwachten van ons volwassenen dat we het goede voorbeeld geven.
De sfeer op ons kindcentrum
Ons Montessori kindcentrum heeft een prettige, open, rustige sfeer, waarin kinderen, ouders en medewerkers zich thuis voelen. We gaan zo met elkaar om dat iedereen zich daar prettig bij kan voelen. Pesten, schelden, kinderen links laten liggen of uitsluiten zijn zaken die we niet accepteren. Medewerkers gaan met respect en waardering om met de kinderen.
We hebben veel aandacht voor het wel en wee van elkaar en leven echt mee met zowel de verdrietige als de fijne zaken die kinderen kunnen meemaken. Die prettige sfeer en omgang met elkaar ontstaat niet vanzelf. Daar moet aan gewerkt worden, elke dag. Ook hier zijn er verschillen tussen kinderen: sommige kinderen leren het vanzelf, anderen hebben er moeite mee. Ook hier hebben kinderen soms extra hulp nodig. Wij proberen die hulp te geven, bijvoorbeeld door met ze te praten of door ze onder begeleiding samen te laten praten. Het is heel belangrijk dat kinderen leren om problemen, ruzies of irritaties met elkaar uit te praten.