Om meer eenheid te brengen in wat kinderen op de basisschool moeten leren, zijn er voor de diverse vakken landelijk kerndoelen afgesproken. Wat in die kerndoelen staat omschreven, geeft de richting aan waarin basisscholen dienen te werken.
Elke basisschool in Nederland, dus ook elke Montessorischool, moet voldoen aan die landelijk vastgestelde kerndoelen. Echter, het moment en de manier waarop verschillen. Wij streven ernaar de kinderen mee te geven wat er in die kerndoelen omschreven staat. We werken ook aan de referentieniveaus Taal en Rekenen, deze zijn aan de nieuwe kerndoelen gekoppeld.
Wilt u meer weten over de inhoud van deze kerndoelen, vraag het ons!
Kosmisch onderwijs & cultuur
Kosmisch onderwijs? Wat is dat nu precies en hoe werken wij op ons Montessori kindcentrum aan kosmisch onderwijs?
Maria Montessori heeft een visie ontwikkeld op mens en wereld die ervan uitgaat dat alles in het hele universum met elkaar in verbinding staat. Door kosmische opvoeding en onderwijs leren kinderen dat alle feiten en verschijnselen nooit als losse fragmenten bestaan maar altijd deel uitmaken van een geheel.
In ons kindcentrum maken wij de verbinding tussen kosmisch onderwijs, cultuur en ICT. Waar mogelijk leggen we ook een relatie met de cognitieve vakken rekenen en taal. Wij werken vanuit kosmische thema’s die per bouw verschillend zijn. Zo heeft de onderbouw thema’s waarbij ‘mijn omgeving en Ik’ meer centraal staan, de middenbouw 'het ontstaan van het leven’ en de bovenbouw ‘de wereld toen en nu'
Verwondering
We beginnen de thema’s vanuit de verwondering. Door kinderen te prikkelen, te verwonderen, gaan zij nadenken wat zij al weten en wat ze nog willen leren. Hierdoor ontstaan leervragen en onderzoeksvragen. Met behulp van een routekaart proberen de kinderen uit de midden- en bovenbouw zelf antwoord te krijgen op hun vraag. Dit kan individueel of in kleine groepjes. De leerkrachten geven lessen over het thema en begeleiden de kinderen in hun eigen proces.
De kinderen zoeken informatie uit verschillende bronnen zoals informatieboeken en het internet. Ook kunnen zij mensen benaderen die veel kennis hebben over het onderwerp waar zij een vraag over hebben en door middel van een interview informatie verzamelen. Als ze antwoord op hun vraag hebben, gaan zij dit antwoord verwerken. Dit kan in de vorm van een verhaal of een gedicht, een driedimensionaal kunstwerk of in digitale vorm zoals een Prezi, PowerPoint of een Biteslide of een andere werkvorm of culturele activiteit die goed aansluit bij het thema. Denk bijvoorbeeld aan een rap of een toneelstuk.
Aan het eind van het thema presenteren de kinderen hun gemaakte werk en krijgen zij feedback van hun groepsgenoten. Wij integreren de domeinen van cultuuronderwijs in onze kosmische thema’s.
Expertise van buiten
De zeven domeinen van cultuur komen door het schooljaar aan bod. Dit kunnen lessen beeldende vorming zijn, muziek, drama of fotografie. Ook halen wij expertise van buiten binnen de school en krijgen de kinderen de kans om bijvoorbeeld een keer te etsen, een toneelstuk te bekijken en maquettes te bouwen. Ook gaan wij op onderzoek uit en gebruiken wij onze rijke culturele omgeving daar waar het kan. Door deze verbinding te maken en de kinderen eigenaar te laten zijn van hun eigen leerproces, ontstaan de mooiste creaties.
Montessori materiaal
In het Montessorionderwijs en in de Montessori kinderopvang neemt het materiaal waarmee de kinderen leren en zich ontwikkelen, een belangrijke plaats in. Met concreet en symbolisch materiaal krijgt het kind inzicht in moeilijke en abstracte begrippen. Het materiaal nodigt uit om zoveel mogelijk zintuigen te gebruiken om de stof te verwerken. Het nodigt ook uit tot spontane herhaling van de handeling(en). Hierdoor en door de manier waarop kinderen ermee kunnen werken gaan ze echt in hun bezigheid op. Dit heeft een grote vormende waarde.
Uitnodigend
Het materiaal is vaak ook zelfcorrigerend, waardoor de kinderen zonder inmenging van de leerkracht hun ‘fouten’ zelf kunnen ontdekken. Het materiaal ziet er aantrekkelijk uit. Het is voor kinderen uitnodigend en dat is precies waar het om gaat.
Aan het eind van de middenbouw en bij het begin van de bovenbouw begint het materiaal plaats te maken voor een meer abstracte wijze van omgaan met de leerstof. Het materiaal maakt een vloeiende overgang mogelijk van concreet, via symbolisch naar abstract denkniveau. Daarnaast zijn er vernieuwde leermiddelen in onze montessori werkwijze ingevoerd.
Wij werken in de basis met montessorimaterialen, aangevuld met materialen zoals de taalkast, (taal doen!), de rekenkast (k wil rekenen) en exploring english (Engelse kasten) ontwikkeld vanuit de Montessorivisie. Daarnaast werken wij met overige aanvullende materialen.
Montessori-apps
In elke groep bevinden zich iPads en Chromebooks. Hierop staan verschillende (Montessori-) apps gekoppeld aan de specifieke bouw (onderbouw-middenbouw-bovenbouw). We leren kinderen (actief) kritisch en bewust om te gaan met sociale media. Kinderen kunnen zelfstandig werken met de iPad en Chromebook. Het is een middel om kennis te automatiseren op alle vakgebieden en informatie te zoeken rondom kosmische thema’s.
Ook mediawijsheid krijgt nogmaals een plek door het gebruik van de iPad/Chromebook. Kinderen leren als groep berichten op Facebook (/Montessori-kindcentrum-de-Plotter) of Instagram te plaatsen (@ mkcdeplotter).
Voor een volledige opsomming van ons materiaal verwijzen wij graag naar onze informatiegids hoofdstuk 4.