In principe worden alle kinderen door hun eigen groepsleerkrachten begeleid binnen de klassensituatie. Kinderen die extra begeleiding krijgen en/of zorg op maat nodig hebben, krijgen dat van hun eigen groepsleerkrachten. Soms is dat niet voldoende. Soms is de begeleiding zo specifiek en/of vraagt zoveel tijd van de groepsleerkrachten dat er binnenschools wordt gekeken naar mogelijkheden voor ondersteuning in of buiten de klas. 

De formatiegelden, waaruit ieder jaar de leerkrachten betaald worden, veranderen per schooljaar. Ieder jaar wordt er opnieuw gekeken hoeveel leerkrachten wij in de klassen nodig hebben. Daarnaast wordt er ook vanuit de school- en werkdrukmiddelen gekeken hoeveel leerkrachten en andere specialisten ingezet kunnen worden ter ondersteuning binnen en buiten de klassen. Deze extra ondersteuning zetten wij ieder jaar in naar mogelijkheden en naar behoeften.

De afgelopen jaren hebben alle bouwen ondersteuning gehad voor kinderen op gebied van spel en taalachterstand, hebben wij ondersteuning kunnen inzetten voor excellente kinderen (de leren-leren groep) en kinderen met een achterstand op leesrekengebied en kinderen die op sociaal-emotioneel gebied een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Sinds augustus 2022 is het mogelijk om extra ondersteuning voor een kind aan te vragen. Deze ondersteuning kan worden aangevraagd als de school binnen de basisondersteuning onvoldoende begeleiding kan bieden. Er kan dan een beroep worden gedaan op extra facilitering /financiën vanuit Stichting Archipel. De extra ondersteuning wordt geïndiceerd vanuit het ondersteuningsteam en wordt jaarlijks vastgesteld en geëvalueerd. Deze extra ondersteuning bestaat vaak uit (tijdelijke) extra begeleiding van buitenaf voor de leerkracht of het kind, soms ook voor de aanschaf van hulpmiddelen. Voor een kind met specifieke onderwijsbehoeften wordt een ontwikkelingsperspectief en uitstroomverwachting opgesteld (zie daarvoor ook www.passendonderwijs.nl) en wordt gemeld in ROD, het landelijk registratiesysteem.